مراقبت های بعد از عمل

Postoperative care

مراقبت های بعد از عمل

توضیحات

آیا از مراقبت های بعد از عمل بینی اطلاع دارید؟ رینوپلاستی یا عمل بینی یک عمل جراحی پلاستیک است که اندازه، شکل یا نسبت بینی را برای دستیابی به اهداف زیبایی یا عملکردی تغییر می‌دهد. به جز در مواردی که عوارض مربوط به سلامتی وجود دارد که باید رعایت شود، اکثر بیماران می‌توانند در روز عمل به خانه بروند.

بااین‌حال برای تسریع روند بهبودی و جلوگیری از بروز یک سری مشکلات، جراح لیستی از کارهایی که برای مراقبت از خود باید انجام دهید، ارائه می‌کند. مراقبت‌های بعد از جراحی بینی تاثیر زیادی در نتیجه نهایی عمل دارد. درمان بدون عارضه و ایده‌آل بستگی به میزان مراقبت از خود دارد.

برای انتخاب بهترین جراح بینی یا جراح پلاستیک از پنل دکترتو اقدام کنید. شما به راحتی می‌توانید بهترین پزشکان را در دکترتو پیدا کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی و آنلاین وجود دارد. در این مقاله با راهنمایی پس از عمل جراحی بینی به شما می‌گوییم که بعد از این جراحی چه‌کارهایی را باید انجام دهید تا عوارض و مشکلات کمتری داشته باشید.

مراقبت های بعد از عمل بینی

مراقبت های پس از عمل جراحی بینی شامل کارهایی می‌شود که به کاهش تورم بینی و کبودی‌های صورت، کنترل خونریزی و رفع آن، کاهش درد و تسریع در بهبود زخم‌ها کمک می‌کند. این مراقبت ها همچنین می‌توانند مستقیماً روی نتیجه عمل تاثیر داشته باشند و ظاهر نهایی بینی را بهبود ببخشند. خصوصاً اگر هدف عمل علاوه بر زیبایی، رفع مشکلات بینی؛ مانند بهبود تنفس هم باشد، رعایت نکات مراقبتی بعد از جراحی بینی مهم‌تر می‌شود.

۱. تغذیه مناسب پس از عمل بینی

بعد از عمل تا چند روز نمی‌توانید از راه بینی نفس بکشید و از همه مهم‌تر جویدن غذاهای سفت برای شما سخت و حتی مشکل‌ساز است؛ بنابراین یکی دیگر از موارد مراقبت‌های بعد از جراحی بینی نوع تغذیه‌ای است که باید بعد از عمل بینی داشته باشید.

اول این که گلوی شما بعد از عمل بسیار خشک است؛ بنابراین باید دائماً نوشیدنی‌های مناسب خصوصاً آب مصرف کنید. مصرف مایعات فراوان می‌تواند به دفع زودتر ماده بیهوشی کمک کند. سعی کنید غذاهای مقوی و مایع یا پوره را مصرف کنید. به دلیل از دست دادن خون بهتر است مصرف سوپ ماهیچه و غذاهای غنی از آهن را در برنامه غذایی خود جای دهید.

رژیم غذایی سالم  متشکل از آجیل، گوشت، تخم‌مرغ، ماست، ماهی و سایر غذاهای غنی از پروتئین به بدن شما کمک می‌کند تا بافت آسیب‌دیده داخل و اطراف بینی شما را بازسازی کند. همچنین باید مطمئن شوید که ویتامین‌های زیادی در رژیم غذایی خود دریافت می‌کنید، یعنی ویتامین A و ویتامین C.

۲. رفع تورم و التهاب پس از عمل بینی

بخش مهمی از مراقبت‌های پس از جراحی بینی برای کم شدن و برطرف شدن تورم و التهاب ناشی از عمل است. یکی از کارهایی که باید انجام داد این است که باید سر خود را روی دو تا سه بالش بگذارید تا سرتان بالاتر قرار بگیرد. این کار را در ۴ روز اول بعد از عمل انجام دهید تا به کاهش تورم کمک کند.

برای جلوگیری از کبودی و تورم از کمپرس سرد یا بسته‌های ژل روی چشم‌ها استفاده کنید. مصرف قرص‌های مخصوص را باید از یک تا دو روز قبل از عمل شروع کنید تا زمانی که کبودی‌ها از بین برود مصرف آنها را ادامه دهید. این قرص‌ها نیز به کاهش عمر کبودی‌ها کمک می‌کند.

۳. مراقبت از زخم ها پس از عمل بینی

بخش دیگر نکات مراقبت پس از عمل جراحی بینی مربوط به مراقبت از زخم‌هاست. برای بهبود زخم‌ها بعد از جراحی بینی باید از وازلین استفاده کرد. مرتباً در روز دو تا سه بار وازلین را روی جای زخم‌ها بزنید تا خط برش‌ها به‌تدریج بهبود یابد. وازلین جای زخم را مرطوب می‌کند و از خشک شدن آنها جلوگیری می‌کند.

اگر روی جای زخم‌ها و بخیه‌ها پوسته ایجاد شد، به‌آرامی با یک پنبه و پراکسید هیدروژن رقیق شده آن‌ها را تمیز کنید. از طرفی در خصوص عطسه کردن تا ده روز بعد از جراحی بینی مراقب باشید. یکی از مراقبت‌های بعد از جراحی بینی برای زخم‌ها خودداری از عطسه‌های شدید است. اگر مجبور به عطسه هستید، دهان خود را باز نگه دارید.

۴. راهکارهای کاهش خونریزی پس از جراحی بینی

برای کم شدن خونریزی یکی از کارهایی که می‌توانید انجام دهید استفاده از کمپرس یخ است. همچنین در غذا خوردن باید مراقب بود تا فشار زیادی به بینی وارد نشود. با استفاده از اسپری سالین فضای داخل بینی را مرطوب کرده و شست‌وشو دهید تا از خشک‌شدن فضای داخل بینی و احتمال خونریزی‌های بیشتر جلوگیری کنید. ترشحات خونی بعد از عمل، طبیعی است و می‌توان با قرار دادن یک گاز تاشده در زیر بینی، جلوی آنها را گرفت.

علاوه بر این جراح قطعاً به بیماران توصیه می‌کند که بعد از عمل بینی از سیگار کشیدن و نوشیدن الکل خودداری کنند. این موارد جزء فعالیت‌های پرخطرند. نیکوتین موجود در سیگار جریان خون را محدود می‌کند و مانع از بهبودی مناسب می‌شود. از سوی دیگر، الکل با داروها تداخل ایجاد کرده و خون را رقیق می‌کند که می‌تواند منجر به خونریزی بیش از حد شود؛ بنابراین مطمئن شوید که تا ۳ هفته اول بعد از جراحی بینی از این مواد دوری کنید.

۵. توصیه های دارویی پس از جراحی بینی

داروها نیز در لیست مراقبت های بعد از عمل جراحی بینی قرار دارند. داروهای مسکن در صورت نیاز تجویز می‌شوند. کنترل ناراحتی و درد مداوم بعد از عمل بینی اهمیت دارد؛ زیرا اگر درد زیاد شود می‌تواند موجب بالا رفتن فشارخون شده و در نتیجه عوارضی مانند خونریزی، کبودی و تورم ایجاد کند.

داروهای رقیق‌کننده خون مانندقرص اسپرین  ایبوپروفن، ناپروکسین، ویتامین E و مکمل‌های قرص زنجبیل از جمله داروهایی است که حداقل تا ۲ هفته پس از جراحی بینی نباید آنها را مصرف کرد. پزشک بعد از جراحی بینی برای پیشگیری از بروز هر گونه عفونت آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند. گاهی نیز برای جلوگیری از سرماخوردگی یا هر گونه آلرژی مصرف قرص سرماخوردگی توصیه می‌شود.

پس از عمل بینی سعی کنید عطسه نکنید.

۶. تمرینات تنفسی و فیزیکی پس از عمل بینی

بلافاصله بعد از عمل، بینی شما پانسمان می‌شود و طبیعتاً نمی‌توانید با بینی نفس بکشید. در نتیجه‌بخشی از مراقبت های بعد از جراحی بینی تمرینات تنفسی و فیزیکی است. پس از برداشتن پانسمان می‌توانید به‌آرامی نفس کشیدن با بینی را شروع کنید، اما به مدت ۷ تا ۱۰ روز اول نباید به هیچ عنوان از طریق بینی نفس بکشید یا حتی عطسه کنید.

در خصوص تماس فیزیکی و لمس بینی نیز باید محتاط بود. به منظور رعایت اصول مراقبت های بعد از عمل بینی توصیه می‌شود که از هر گونه فشار دادن یا لمس بینی در طول فرایند بهبودی خودداری شود.

۷. ورزش پس از عمل بینی

ورزش کردن و فعالیت‌های ورزشی شما باید بعد از عمل بینی کنترل شود. به مدت سه هفته پس از جراحی از بلند کردن، خم شدن، زور زدن و انجام هر گونه فعالیت ورزشی و فعالیت‌های هوازی خودداری کنید. برای شروع ورزش بهتر است حتما با جراح خود مشورت کنید و ببینید که چه زمانی می‌توانید ورزش را دوباره شروع کنید. ورزش‌های تماسی و پر ریسک مانند بسکتبال یا فوتبال را باید برای ۴ تا ۶ ماه کنار گذاشت.

. نحوه خوابیدن پس از عمل بینی

بعد از عمل بینی باید مراقبت خوابیدنتان هم باشید. نحوه خوابیدن یکی از نکات مهم مراقبت های بعد از عمل بینی است و شما باید مطمئن شوید هنگام خواب هیچ نوع فشاری به بینی وارد نشود. حتما سر شما باید بالاتر قرار بگیرد و از دو تا سه بالش زیر سرتان استفاده کنید. این امر نه‌تنها برای کاهش تورم ضرورت دارد، بلکه می‌توان از این طریق مطمئن شد که روی بینی خود فرود نمی‌آیید.

در طول دوره ریکاوری جراحی بینی، بینی شما انعطاف‌پذیر خواهد بود، بنابراین مهم است که روی شکم یا پهلو نخوابید، چرا که می‌تواند به بینی فشار وارد کند. این نه‌تنها باعث ناراحتی می‌شود؛ بلکه ممکن است نتایج عمل را نیز به خطر بیندازد.

۹. نحوه نشستن بعد از انجام عمل بینی

برای رعایت نکات مراقبت های پس از عمل بینی هنگام نشستن و برخاستن تا چند هفته از خم کردن سر خودداری کنید و مطمئن شوید با فشار از جای خود بلند نمی‌شوید. بهتر است هنگام نشستن سر شما به سمت بالا باشد.

چسب زدن بعد از عمل بینی یکی از مهمترین اقدامات و مراقبت های پس از عمل است.

۱۰. چسب زدن بعد از عمل بینی

شاید مهم‌ترین بخش مراقبت های بعد از عمل بینی، چسب زدن است که تاثیر مستقیمی روی ظاهر نهایی آن و میزان رضایت از تغییرات ایجاد شده دارد. بلافاصله بعد از برداشتن گچ و پانسمان روی بینی باید چسب زدن را شروع کنید. پزشک به شما نحوه صحیح چسب زدن را آموزش می‌دهد. مطمئن شوید که به درستی این کار را انجام می‌دهید. چسب زدن به شکل‌دهی بینی و جلوگیری از افتادگی آن کمک می‌کند.

۱۱. ماساژ دادن بعد از عمل بینی

نکته بعدی برای مراقبت‌های بعد از جراحی بینی ماساژ دادن بعد از عمل بینی است. این کار برای جلوگیری از تورم و بهبود جریان خون انجام می‌شود. ماساژ دادن همچنین برای فرم دهی بینی کاربرد دارد. دو هفته بعد از عمل بینی می‌توان ماساژ دادن را شروع کرد.

 

موارد مشابه

معرفی انواع عمل بینی

Introducing types of nose surgery

سلامت و بهداشت گوش

Ear health and health

مشکلات تنفسی

Respiratory problems




نظرات

با ما در ارتباط باشید...